Tangram to chińska łamigłówka, która powstała już 3000 lat temu. Układanka ta jest obecna wśród dziecięcych gier czy układanek, ale raczej niedoceniana w edukacji. Ostatnio wraz z podręcznikiem "Ale to ciekawe" odkrywam tangram na nowo. Układanie tangramu pozwala na doskonalenie wielu umiejętności przez najmłodszych uczniów. Po pierwsze porządkowanie elementów tangramu. W prawdzie to tylko siedem figur geometrycznych zamkniętych w kopercie, ale okazuje się, że elementy układanki lubią chować się lub znikać. Po drugie układanie figur zgodnie z obrazkową instrukcją. Ta umiejętność wymaga doskonalenia, powtarzania, rozszerzania zakresu. Uczniowie w różnym tempie dochodzą do celu, ale z każdą kolejną próbą poprawnie wykonanych zadań jest więcej. Najpierw ułożyliśmy kwadrat. A potem kolejne wzory.
Inną trudnością okazało się wycinanie elementów tangramu i wklejanie do zeszytu. Zajęcia z tangramem dały mi możliwość aktywnej obserwacji uczniów oraz "wyłonienie" tych, którzy wykazują trudności w tym zakresie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz